Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a lipotipekseg.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
bővebben
elfogadom
nem fogadom el

Az ünnepi ételek csábítása

A Karácsony testünk-lelkünk számára egyaránt élményekkel teli ünnep, hiszen a szeretteinkkel töltött idő, az ajándékozás öröme mellett önmagunkat is kényeztetjük különleges, ízletes fogásokkal.

Hogy a Karácsony valóban kellemes élményt jelentsenek szervezetünk számára is, érdemes tudatosan megterveznünk étkezéseinket. Ugyan az ünnepi menüsorokat a családok ízlése alakítja, általánosságban mégis elmondhatjuk, hogy a hazai szokásoknak megfelelően az év utolsó napjaiban jellemzően energiadús finomságokat fogyasztunk. Nemcsak ételeink jellege, hanem napi ritmusunk is változik ilyenkor. Mivel az ünnepeket többnyire pihenéssel töltjük, fizikai aktivitásunk gyakran kimerül a konyhai teendők elvégzésében, a vendégek fogadásában vagy éppen a vendégjárásban. Mindezek a változások komoly befolyással vannak kialakult táplálkozási szokásainkra is. A bőséges ételkínálat, a családi összejövetelek fokozott ételfogyasztásra ösztönöznek bennünket. Bőségesebb főétkezéseink között képesek vagyunk egész nap csipegetni,- akár tudattalanul is- túlterhelve ezzel emésztőrendszerünket. Sokan gondolják úgy, hogy az ünnepek előtti néhány napos/hetes intenzív fogyókúrával kivédhetőek a karácsonyi bűnözés következményei, viszont testünk erről másképp vélekedik. A nagy lakoma előtti túlzott megszorítások éppen ellenkezőleg hatnak.

A Karácsony előtti nélkülözés csökkenti anyagcserénket, azaz szervezetünk tartalék üzemmódra kapcsol, és minimális energiaigényét megfelelő táplálék híján saját izmaiból fedezi. Az Ünnepi időszak alatti „dőzsölés”viszont remek alkalom a tartalékolásra, felkészülve egy esetleges újabb „szűkös” időszakra. Tehát az „előre” gyorsan leadott kilók ebben az esetben nem jelentenek következmények nélküli megoldást.

A drasztikus kényszerdiéták helyett okosabban járunk el, ha figyelünk szervezetünk jelzéseire. Az ételek illata és látványa miatt jelentkező kívánosságot mentális éhségérzetnek nevezzük. ez nem valós, biológiai éhség, hiszen vércukorszintünk nem indokolja a tápérték felvételt.

De hogyan álljunk ellen a megtévesztő csábításnak? A megoldás a tudatosságban rejlik. Tervezzük meg előre napi étkezéseink számát-jellegét, és hívjunk segítségül egy titkos fegyvert!  A mentális éhségérzés legjobb „tápláléka”

az endorfint felszabadító testmozgás. Töltsük hát az Ünnepeket aktív pihenéssel! Esténként egy kiadós séta, vagy szánkózás nemcsak családi programként lehet kiváló, de megóv bennünket a „szemünk kívánta” ételek csábításától is.